Edukacja polonistyczna z metodyką

Zagadnienia egzaminacyjne

 

1.Edukacja polonistyczna w procesie kształcenia i wychowania:

  • Teoretyczne założenia edukacji polonistycznej
  • Wiodąca rola edukacji polonistycznej

2.Edukacja językowa dzieci:

  • Funkcje języka,
  • Kompetencje językowe dziecka

3.Psychologiczne podstawy procesu czytania i pisania:

  • Objaśnienia terminologiczne
  • Aspekty czytania
  • Metody nauki czytania, rodzaje i cechy dobrego czytania

4.Edukacja czytelnicza dzieci:

  • Gotowość do nauki czytania
  • Czytelnictwo, dojrzałość czytelnicza

5.Trudności w nauce czytania i pisania oraz sposoby ich przezwyciężania:

  • Doskonalenie nauki czytania i pisania
  • Kontrola i ocena czytania i pisania

6.Edukacja literacka dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym:

  • Dziecko jako uczestnik procesu komunikacji literackiej
  • Inicjacja literacka młodego czytelnika
  • Modele kontaktu dziecka ze słowem drukowanym

7.Dziecko w świecie prozy:

  • Gatunki literackie przeznaczone dla dzieci
  • Baśń i bajka jako reprezentatywny gatunek literacki

8.Dziecko w świecie poezji:

  • Poezja jako zabawa i humor, tradycja i współczesność
  • Metoda oswajania ze sztuką słowa
  • Współczesna poezja dla dzieci a tradycja

9.Ćwiczenia w mówieniu i pisaniu:

  • Rodzaje ćwiczeń w mówieniu i pisaniu
  • Swobodna a samorzutna wypowiedź dziecka
  • Ćwiczenia stylistyczne
  • Umiejętności formułowania i przekazywania informacji

10.Rola ćwiczeń słownikowo – frazeologicznych i syntaktycznych:

  • Rodzaje ćwiczeń
  • Ćwiczenia usprawniające słownictwo dzieci i umiejętność posługiwania się językiem ojczystym

11.Ćwiczenia ortograficzno – gramatyczne:

  • Zasady ortografii polskiej
  • Rodzaje ćwiczeń ortograficznych i gramatycznych
  • Sposoby kontroli, oceny, poprawy

12.Lektura dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym:

  • Lektura uczy, bawi, wychowuje – zagadnienia metodyczne
  • Książki dla dzieci, próba charakterystyki
  • Propagowanie czytelnictwa

13.Inscenizacja i metafora dziecięca w edukacji polonistycznej:

  • Rodzaje inscenizacji i znaczenie

14.Media a edukacja polonistyczna:

  • Rodzaje i znaczenie edukacji medialnej
  • Wykorzystanie środków medialnych
  • Czasopiśmiennictwo dziecięce

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

  1. Brzezińska A., Czytanie i pisanie – nowy język dziecka, Warszawa 1987.
  2. Baczyńska H., Metodyka nauczania początkowego języka polskiego, Warszawa 1987.
  3. Czelakowska D., Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2009.
  4. Doman G., Doman J., Jak nauczyć małe dziecko czytać, Warszawa 1992.
  5. Borawska K., Umiejętności językowe dziecka, Białystok 2004.
  6. Frycie S., Ziółkowska – Sobecka M., Kształcenie literackie w okresie wczesnoszkolnym, Warszawa 1995.
  7. Kamińska K., Metody nauki czytania, Warszawa 2002.
  8. Konopnicka I. , Edukacja czytelnicza dzieci w młodszym wieku szkolnym, Opole 2013.
  9. Plenkiewicz M., Efekty w czytaniu dzieci 9 – 10 letnich, Bydgoszcz 1996.
  10. Szczepańska M., Edukacja kulturalna dziecka w wieku przedszkolnym, Kraków 2000.
  11. Zakrzewska B., Przyczyny trudności w nauce czytania i pisania, Warszawa 2000.
  12. Żurakowski B., W świecie poezji dla dzieci, Warszawa 2002.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

  1. Brzezińska A., Dziecko w zabawie i świecie języka, Poznań 1995.
  2. Czelakowska D., Twórczość a kształcenie językowe dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 1996.
  3. Jedut A., Pleskot A., Nauczanie ortografii w klasach I – III.
  4. Więckowski R., Pedagogika wczesnoszkolna, Warszawa 1996.
  5. Wójtowiczowa M., O wychowaniu językowym, Warszawa 1997.
  6. Artykuły z „Życia Szkoły” i „Wychowania w  przedszkolu”