DR URSZULA KALICIŃSKA

EDUKACJA ELEMENTARNA                             2017/2018

ZAGADNIENIA EGZAMINACYJNE Z PRZEDMIOTU – METODY DIAGNOZY I TERAPII PEDAGOGICZNEJ

 

  1. Diagnoza i jej znaczenie w pedagogice
  2. Definicje diagnozy
  3. Diagnoza i jej rodzaje
  4. Obszary diagnozy w wybranych subdyscyplinach pedagogiki
  5. Nauczyciel w roli diagnosty – zakres diagnozy szkolnej
  6. Założenia teoretyczno-metodologiczne procesu diagnozowania w pedagogice
  7. Czynności i etapy postępowania diagnostycznego w naukach społecznych
  8. Kompetencje badacza i zasady etycznego postępowania
  9. Metodologia badawcza – warsztat diagnostyczny pedagoga
  10. Podstawowe założenia działalności diagnostycznej
  11. Charakterystyka podstawowych metod, technik i narzędzi w diagnostyce pedagogicznej
  12. Metoda sondażu diagnostycznego w badaniach pedagogicznych
  13. Metoda indywidualnych przypadków
  14. Podstawowe techniki diagnostyczne w pracy pedagoga –obserwacja, wywiad, ankieta i kwestionariusze
  15. Techniki socjometrii i ich zastosowanie w pracy pedagogicznej
  16. Techniki projekcyjne w badaniu pedagogicznym – możliwości i ograniczenia
  17. Diagnoza środowiska rodzinnego w ujęciu teoretyczno-metodologicznym
  18. Zasady postępowania diagnostycznego w poznawaniu środowiska rodzinnego
  19. Warsztat badawczy pedagoga w diagnozie rodziny
  20. Wywiad i ankieta jako sposoby zdobywania informacji o rodzinie
  21. Wybrane narzędzia diagnozy –założenia teoretyczne i praktyczne stosowanie
  22. Techniki projekcyjne w rozpoznawaniu sytuacji rodziny
  23. Przemoc domowa wobec dziecka
  24. Identyfikowanie przemocy w rodzinie badanego
  25. Działania diagnostyczne w rozpoznawaniu zjawiska krzywdzenia dziecka
  26. Poznawanie środowiska szkolnego
  27. Klimat szkoły i klimat klasy w procesie rozpoznania pedagogicznego
  28. Charakterystyka wybranych sposobów oceny klimatu szkoły i klasy.
  29. Uczeń w środowisku szkolnym – ocena procesu przystosowania i zachowań problemowych uczniów
  30. Znaczenie diagnozy w pracy pedagogicznej nauczyciela
  31. Ocena zaburzeń w przystosowaniu i trudności adaptacyjnych dzieci i młodzieży
  32. Kryteria oceny poziomu przystosowania – opis wybranych narzędzi
  33. Uczeń z ADHD – rozpoznawanie i formy pomocy pedagogicznej
  34. Dojrzałość szkolna – uwarunkowania i kryteria diagnostyczne
  35. Wybrane narzędzia do oceny szkolnej dojrzałości – charakterystyka
  36. Rozpoznawanie i identyfikacja trudności w uczeniu się
  37. Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu i ich rozpoznawanie w warunkach szkolnych
  38. Wczesna diagnoza ryzyka dysleksji – kryteria diagnostyczne i narzędzia
  39. Opis wybranych narzędzi do oceny czytania i pisania