Edukacja elementarna     2018/2019

Zagadnienia egzaminacyjne z przedmiotu – Metody diagnozy i terapii pedagogicznej

  1. Definicje diagnozy pedagogicznej, cel i przedmiot.
  2. Klasyfikacja diagnoz cząstkowych.
  3. Rodzaje diagnoz.
  4. Zadania diagnozy społecznej i typy diagnoz.
  5. Nauczyciel w roli diagnosty – zakres diagnozy szkolnej.
  6. Czynności i etapy postępowania diagnostycznego w naukach społecznych.
  7. Kompetencje badacza i zasady etycznego postępowania.
  8. Źródła błędów diagnostycznych.
  9. Błędy etyczne popełniane w relacji diagnostycznej.
  10. Metodologia badawcza, schemat postępowania diagnostycznego w edukacji.
  11. Charakterystyka podstawowych metod, technik i narzędzi w diagnostyce
  12. Metoda sondażu diagnostycznego w badaniach pedagogicznych.
  13. Metoda indywidualnych przypadków.
  14. Podstawowe techniki diagnostyczne w pracy pedagoga – obserwacja, wywiad, ankieta i kwestionariusze.
  15. Techniki socjometrii i ich zastosowanie w pracy pedagogicznej.
  16. Techniki projekcyjne w badaniu pedagogicznym – możliwości i ograniczenia.
  17. Poznawanie środowiska szkolnego.
  18. Klimat szkoły i klimat klasy w procesie rozpoznania pedagogicznego.
  19. Charakterystyka wybranych sposobów oceny klimatu szkoły i klasy.
  20. Znaczenie diagnozy w pracy pedagogicznej nauczyciela.
  21. Dojrzałość szkolna – uwarunkowania i kryteria diagnostyczne.
  22. Wybrane narzędzia do oceny szkolnej dojrzałości – charakterystyka.
  23. Rozpoznawanie i identyfikacja trudności w uczeniu się.
  24. Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu i ich rozpoznawanie w warunkach szkolnych.
  25. Wczesna diagnoza ryzyka dysleksji – kryteria diagnostyczne i narzędzia.

LITERATURA

Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji: problem i diagnozowanie, Wydawnictwo „Harmonia”, Gdańsk 2002. Bogdanowicz M., Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria- diagnoza-terapia. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno- Pedagogicznej, Warszawa 2000.

Jarosz E., Wysoka E., Diagnoza psychopedagogiczna: podstawowe problemy i rozwiązania, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2006. King G., Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, Gdańsk 2004. KrasowiczKupis G. (red), Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy, Wydawnictwo „Harmonia”, Gdańsk 2012. Mickiewicz J., Dysleksja rozwojowa. Podstawy diagnozy i terapii. Wydawnictwo „Dom organizatora”, Toruń 2011. Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne., Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011.